zaterdag 23 mei 2020

Een zwartkop met een bruine kop

Zwartkop (man)
In de vroege ochtend, nog voor de zon opkomt, zie ik vaak vanuit mijn huis een speciale gast in het parkje. Een ooievaar struint over het grasveld of tussen de eikenbomen. Zodra de eerste hondenuitlaters arriveren gaat-ie op de wieken. Het voetbalveldje is trouwens op dat moment ook in trek bij meeuwen, spreeuwen en zelfs een scholekster. Ik vermoed dat die ergens een nestje heeft op een grinddak op het naburige bedrijventerrein. Hoog in een eik kweelde een tjiftjaf zijn eeuwige, wat eentonige, lied en ik kreeg hem eindelijk in beeld. Je hebt 'm in de eerdere parkfilmpjes als regelmatig gehoord. Dat is er ook één van het type 'kbv' dat ik afgelopen woensdag beschreef. Een zeer welluidende harde zang, lijkend op een 'snelle merel', klonk op uit de bosjes. Daar moest zich een zwartkop schuil houden. In de boomloze polder waren deze vogels in het verleden zeldzaam in het westen van het land, maar door de toename van parken en buitenplaatsen heeft deze vogel in de laatste 50-60 jaar een flinke opmars gemaakt. In de zomer zijn er ongeveer een miljoen zwartkoppen in Nederland te vinden. Vanaf half augustus verlaten ze ons land al weer en overwinteren in Engeland of zuidwest Europa. De naam zwartkop is heel goed herleidbaar als je het mannetje ziet. Volgens Jacq. P. Thijsse is hij 'gekleed in zijde en satijn', en hij heeft inderdaad een zwart petje op.
Het vrouwtje zwartkop
Foto: Vogelartinfo - eigen werk, wikimedia
Het vrouwtje van de zwartkop heeft echter een kastanjebruine hoofdbedekking, dus denk niet dat je een nieuwe soort ontdekt hebt als je haar spot tussen het groen :). Hun nestje maken ze binnenkort in dicht struikgewas, en dat was ook waar het mannetje zat te zingen. Ik wrong mij tussen een paar bosjes door om hem van een afstandje te spotten. Helaas ging de zwarte kop schuil achter de blaadjes van de struik. Ik durfde niet te veel te bewegen om hem niet te verstoren, dus ik nam na een half uur genoegen met een koploze opname van zijn gezang. Toen ik van het bosje wegliep hoorde ik dat hij zich verplaatst had. En alsof hij mij een mooie laatste shot gunde zat hij vlak voor mij in een els zijn liedje te kwelen. Zo kunnen jullie toch nog genieten van het zwarte kopje! Klik hier om het filmpje te bekijken.


Geen opmerkingen: