zaterdag 25 februari 2017

Beauty or a beast?

Aalscholvers zijn er wat het broeden betreft vroeg bij. Soms zijn ze al in december bezig om te nestelen. In ieder geval zag ik ze afgelopen week op hun nesten zitten in de broedkolonie bij de Geerplas (Bilderdam, Zuid-Holland). Dat is één van de ongeveer 60 aalscholverbroedkolonies die ons land telt. Het waaide flink waardoor de beelden in het filmpje wat minder stabiel zijn dan ik had gehoopt. Aalscholvers zijn gedurende het jaar vooral zwart/bruin/groenig van kleur, behalve de onvolwassen vogels, die je kunt herkennen aan hun witte borst. In de broedtijd zie je echter bij de volwassen vogels ook wat witte elementen in het verenkleed: een helder witte dijvlek en witte kopveren. Persoonlijk vind ik ze er niet echt op vooruit gaan in deze uitdossing. In close up ziet de vogel er tamelijk angstaanjagend uit, met zijn witte pruik, smaragdgroene ogen en rood/oranje kleur langs de snavel. Maar dat is natuurlijk subjectief....voor aalscholvervrouwtjes is het vast een beauty. Aalscholvers broeden graag bij elkaar en als de jongen geboren zijn, dan is het een drukte van belang. Via deze link kun je geluiden van de aalscholvers beluisteren. De vogels zitten ongeveer een maand op de 3-4 eieren. Een kleine twee maanden later zijn de jonge vogels klaar om het nest te verlaten.

Herinnering voor abonnees van de mailservice die het filmpje niet in de email zien: klik op de titel van mijn blog (Natuurnotities Monique Smulders) om naar mijn blogpagina te gaan of klik op de link 'filmpje' in de tekst.

Geen opmerkingen: