maandag 2 januari 2017

Poederdons

Mijn oma had een poederdoos met een prachtig donsje erin om de poeder op te brengen. Als kind speelde ik er mee en nadat mijn oma overleed kwam het in mijn bezit. Daar moest ik aan denken toen ik las dat reigers geen olieklier hebben om hun veren te verzorgen maar poederdons. De reigers hebben speciale veren die poederdonsveren worden genoemd. Ze zijn heel broos en de toppen verpulveren om het poeder te vormen. De vogel wrijft met zijn kop over zijn borst waar het poederdons wordt verzameld om vervolgens de veren te verzorgen met de tenen. Aan de binnenkant van de middelste teen hebben reigers een kleine vertanding die dienst doet als kam. Kammen en poederdons houden de vogel schoon en droog. In vroeger tijden dacht men overigens dat het poederdons een lichtgevende substantie was die als doel had vissen aan te trekken, maar die theorie is al lang achterhaald.
Ook duiven hebben poederdons. Bij hen wordt het gevormd door cellen op de groeiende veren. Wanneer een duif tegen je raam vliegt zie je vaak een afdruk van dat poederdons, zoals op de foto die je kunt bekijken via deze link (kijk onder de kop 'crash').

2 opmerkingen:

Yvonne zei

Heb zeker 1x per jaar wittige een duivenafdruk op mijn raam. Leuk om nu te weten waar die vandaan komt 😊

Monique zei

Maak volgende keer eens een foto!