vrijdag 13 mei 2022

Een romantische ochtend in het zwanenmeer

Voorspel voor de paring

Na mijn middagbezoek aan het zwanenmeer (zie vorige blog) besloot ik een keer in alle vroegte te gaan filmen. De zon komt namelijk achter het plasje op, dus ik bedacht dat dat mooie tegenlichtopnamen kon opleveren. Na enkele bewolkte ochtenden, was er een heldere zonsopgang voorspeld. In het donker reed ik naar het vogelplasje met de kijkhut. Het aantal zwanen was niet zo groot als tijdens mijn eerste bezoek. In de verte dreven enkele vogels. Maar al snel deden de aantallen er niet meer toe, want een paartje begon elkaar het hof te maken. Nu eens om en om en dan weer volledig synchroon dipten ze hun snavels in het water, met sierlijke bewegingen. Uiteindelijk paarden ze, waarna ze hun band bevestigden door uit het water op te rijzen en knus tegen elkaar aan te vlijen. Daarna was het tijd om te rusten, badderen en de veren te poetsen. Inmiddels was nog een flinke groep jongelingen aan komen vliegen, dus ook met de aantallen kwam het goed.

Ik hoef er deze keer niet veel woorden aan te wijden, je moet er vooral zelf naar kijken.

Klik hier om het filmpje te zien.  



Geen opmerkingen: