vrijdag 22 april 2022

Eindelijk antwoord op de vraag

Voor het filmpje en het verhaal van deze week gaan we even terug naar Texel. Tijdens de zonnige maar koude februariweek was ik opgestaan om de zonsopgang boven de Waddenzee te filmen. Ik hoefde er niet extreem vroeg voor op, want de zon zou stipt om half acht boven de horizon uit piepen. Meestal kleurt de lucht al eerder mooi oranje of roze, dus ik stond er tegen zevenen te blauwbekken in de gure wind. Maar de wolkeloze lucht trakteerde me op pasteltinten, ik trok de capuchon nog maar wat dichter om mijn hoofd en ik gaf mijn ogen goed de kost. Naarmate het lichter werd zag ik duizenden vogels langs de zon trekken, in groepen en lange slierten. Een prachtig schouwspel waarvan je kunt genieten in het filmpje van deze week. Aangezien ik daar toch maar stond te staan, begon ik te mijmeren over die aantallen vogels en dan komt er altijd zo'n opzoekvraag in me op: hoeveel vogels leven er nu eigenlijk in de Waddenzee? Dat is het begin van een speurtocht via Google of Google Scholar (voor wetenschappelijke literatuur). Uiteindelijk kwam ik uit bij de site waddensea-worldheritage.org. Er is niet één enkel antwoord op mijn vraag, want het ligt er maar aan hoe je de vraag afbakent. Als we kijken naar de bodembroedende vogels, dan maken bijna 1 miljoen vogels, verspreid over 31 soorten gebruik van het waddengebied. Op de hoge zandplaten en sommige eilanden komen geen zoogdierpredatoren (bijv. vossen) voor en de zee is enorm voedselrijk. Dus dat is bed & breakfast in één. Meer dan een kwart van de Europese populaties van de lepelaar, kluut, lachstern en grote stern broeden in het Waddengebied. 

Waddenzee

Het gebied is niet alleen voor broedende vogels van groot belang, maar ook voor trekkende watervogels. Het is voor hen de perfecte tussenstop om even bij te tanken op hun lange reis van overwinteringsgebied naar hun broedregio (en omgekeerd). Zo komen alle donkerbuikige rotganzen plus alle Europese en West-Russische bonte strandlopers langs in het Waddengebied. Deze soorten zijn er relatief kort maar andere verblijven de hele winter in de Waddenzee. En zo kom ik dan uiteindelijk met het antwoord op de vraag: per jaar maken 12 miljoen vogels korter of langer gebruik van de Waddenzee. Daarmee is het één van de belangrijkste locaties voor kustvogels in de hele wereld. 

Vogels van de Waddenkust

Op de site van landschapnoordholland kun je gratis een overzichtelijke kaart downloaden met afbeeldingen van vogels van de waddenkust. Mocht je in de kop van Noord-Holland zijn, dan kun je de twee wandelingen op de kaart maken langs waddenvogelhotspots. Klik hier om de kaart met de wandelingen te bekijken en downloaden. Je kunt ook de gratis Wadvogel app van de Vogelbescherming downloaden met 190 vogelsoorten, bijbehorende geluiden en herkenningstips.

Klik hier voor mijn waddenfilmpje bij zonsopkomst.





Geen opmerkingen: