donderdag 26 september 2024

Straatchampignons en Toverchampignons zijn gewichtheffers

Tijdens een kort wandelrondje door het Weteringpark kwam ik op diverse plaatsen straatchampignons tegen. Dat het champignons waren zag ik snel, maar dat 'straat' heb ik ontdekt via Obsidentify. In ons land zijn er maar liefst 47 soorten champignons, dus ik ben blij dat ik er nu een specifiek op naam kan brengen :). Het blijkt dat je deze soort makkelijk kunt onderscheiden door de dubbele ring op de steel.

De straatchampignon heeft een dubbele ring op de steel

De plaatjes staan dicht bij elkaar en vrij van de steel. Die op de foto hierboven zijn al wat ouder; aanvankelijk zijn ze lichtroze, zoals op de afbeelding hieronder. Ik heb alles overigens gefotografeerd zoals ik het heb aangetroffen, dus ben niet zelf gaan graven. 

De lamellen zijn in het begin lichtroze en verkleuren later

De straatchampignon is verwant aan onze consumptiechampignon en de weidechampignon. Hij is ook eetbaar, maar dat is gezien de plekken waar-ie groeit meestal geen goed idee. Je kunt er gratis fijnstof of hondenurine bij krijgen :). Ze komen in het algemeen voor op voedselrijke plekken in wegbermen, plantsoenen, tuinen en straten. Nieuw voor mij is het feit dat ze zelfs asfalt opzij kunnen drukken: powerlifting op het fietspad! Ik kwam onderstaand plaatje tegen op Wikimedia.

Foto: Tangopaso - Own work, Wikimedia

Toen ik "straatchampignon en asfalt" googelde, kwam ik nog tot een andere ontdekking. Er bestaat zoiets als de toverchampignon. Ik dacht eerst dat dit een grapje of bijnaam was, maar het blijkt een echte en ook nog zeer bijzondere soort te zijn. Deze paddenstoel ontvouwt zijn hoed volledig voor deze boven de grond komt en is daarmee een gewichtheffer in het kwadraat. Hij kan namelijk stoeptegels optillen. Ik zag onderstaande afbeelding op de site van Paddenstoelen in Friesland. Bekijk daar meer foto's van deze soort.


Hij heeft zijn naam niet te danken aan deze krachtpatserij, maar aan zijn toverbalachtige verkleuringen. Bij beschadiging kleurt de paddenstoel eerst geel en na een minuut bruinrood. Andere champignons verkleuren maar één keer; ofwel geel ofwel rood. De straatchampignon kleurt bijvoorbeeld geel bij beschadiging. 

In 1973 werd de toverchampignon voor het eerst in Nederland gevonden, en wel in het Amsterdamse Bos. Hij is op basis van dit materiaal in 1987 beschreven als nieuwe soort voor de wetenschap! Inmiddels zijn in meerdere provincies exemplaren van deze soort aangetroffen.

Verspreiding Toverchampignon in Nederland

In Europa zijn alleen enkele vondsten bekend uit Vlaanderen (2005), Nordrhein-Westfalen (1995), Engeland (2008) en Polen (2018). Buiten Europa is de toverchampignon nauwelijks aangetroffen. 

Mocht de grond onder je voeten binnenkort wankelen, denk dan niet meteen aan een aardbeving. Er zijn ook andere krachten actief onder de grond :). 
 




Geen opmerkingen: